budak-budak.. comel, gumbira dan..



selalunye kalau time sorang2 nih, ade 3 'ter' yg akan kite buat: termenung, terbayang dan teringat. taktaula kalau korang ade "ter' lain..


arini, tgh lepak2 sorang ni teringat aku kat kejahilan zaman kanak-kanak dulu. jahil yang comel.hahaha


kalau korang masih ingat lg, mase kecik dulu ramai, lg perempuan, yg ade buku hard cover kecik, takpun buku nota biase yg ade gambar mickey mouse kat depan. dalam buku tu la nnti semua orang isi lirik lagu ke, buat diari ke. takpun suruh orang tulis biodata masing2.


semua orang pun pg la tulis, buat lawa2, masing2 nak gaye yg tersendiri, gune pen macam2 kaler, baru la nampak comel.tak kurang jugak yg suke buat lawak.misalannye:


hobi: korek taik idung.


mmg, skarang ni kalau dgr rasa nak sepak2 je budak tu. tp mase tu, kite rase seronok, rase comel kalo buat bende2 gini.


hobi universal semua budak2 ialah mengumpul setem.banyak budak ade koleksi sendiri, bawak pg sekolah banding dgn member, biarla 3-4 page kat stamp album penuh dgn setem yg same, setem 20 sen gambar koko misalannye. ade la skit2 setem oversea, mane dapat ntahlah.


aku? hobi aku membina weh.mase tu aku ade satu buku kecik, tp aku tak gune wat isi biodata la. mase tu, kalau aku terbace kat mane2 facts yg menarik, aku salin balik dalam buku tu.banyak gak aku dapat, ade la dalam 2-3 buku latihan sekolah rendah tu aku isi.ramai2 buat, pastu berlagak, sape yg paling banyak entry diiktiraf macam manusia paling pandai.peh.pikir2 balik, rase cam nerd lak.


kalo time world cup misalannye, ade buku len lak.buku tu nnt aku tampal ngan gambar nagn graphics dari paper. mula2 aku je buat, pastu ade la 2-3 membe aku ikut. ramai2 compare, sape punye lg best, lg banyak gambar.kalo tak jumpe, ade yg lukis sendiri. peh, berazam gile, taknak kalah punye pasal.



buku latihan sekolah rendah tu banyak gunenye lain.sape yg pandai melukis buat la komik, ala2 pendekar laut punye stail. kalau yg kreatif tu boleh buat game kat buku, main pakai dadu. seronok woo, yela, mase tu mane ade ps2 ngan dota lg. kalo buku math yg kotak2 mesti koyak tgh buat main kepung.



main punye main, mesti gaduh punye. pgla bertumbuk skan pasal bende yg paling tak masuk akal pun. dah penat gaduh, menangisla, tak kisahla siapa yg start. yela, kalau menangis, nnt cikgu backup. oh, alangkah baculnye aku zaman itu.



pelik betul perangai mase mude2 dulu.. hahaha.


semalam aku tgk movie children of men. movie tu cube mengambarkan senario yg manusia ni dah tak boleh nak mengandung lg. sudahnye, dah takde budak2 langsung kat dunia ni. ade org2 tua je. bygkan la kalau yg plg mude kat dunia umurnye dah 18 tahun.dah tak juvana dah.ugh. tak comel langsung.


teringat lak opah kat astro tu. kalau tak ade yg lama, tak adela yg baru, getusnye.


tu mmg betul. tp kalau yg ade semua yg lama je, yg baru tak ade lgsung, macammane?kalo sume yg tua bangka je, takdek yg jambu2 langsung, macamamane?


sekali bayang dunia tanpa budak2:

hambar, sunyi, bosan dan.. busuk.hahaha.


so, kalau masa korg kat kampung aritu kene sepak terajang ngan anak2 buah, takpun dengan dengan sedara2 yg masih jambu, sabo jela. jangan lupe, perangai korang dulu rupe2 itu juge.


ciao..

Posted bySyafiq Ridhwan at 6:20 AM  

9 comments:

joereza said... October 8, 2008 at 1:47 PM  

aku ade buku untuk tampal player bola gak dulu..huhu..then kitorang main teka2

unknown said... October 8, 2008 at 2:25 PM  

time ak drjh 4 ak xde buku, ak wt bisnes. cover plastic utk buku scrap tuh, ak tekap ngn ape2 gmbr la (ikut tempahan, eg mickey mouse). ak tekap wt lubang guna jangka lukes. haha. hebat x ak?

ps: comel la ko time kesik. hehehe

Anonymous said... October 8, 2008 at 3:04 PM  

betol2!!!
tu la keje ak time budak2 dulu weh: setem,buku biodata, pastu buku bola
cut n paste gmba2 footballer (biasenye players yg mak ak ske la sbb dy yg intro kt ak players tuh,haha)..pastu ade gak buku stickers.
mcm2 lg laa..
waduh2,nostalgic sungguh.. :)

Syafiq Ridhwan said... October 8, 2008 at 6:54 PM  

haha.. aku ingat aku je ade buku camtu.. hehehe
@shanis: ko mmg hebat, tp aku tetap comel.hahahaha

Amirah Zayanah said... October 8, 2008 at 7:57 PM  

aku rase aku ade semua kot (:
zaman akan2 dtg,
sure sume maen psp je
tah2,
kumpul setem boleh dibuat dr psp
yeahh~

Syafiq Ridhwan said... October 9, 2008 at 2:36 AM  

@mirah:haha, no life giler kalo macam tu

dreamer said... October 9, 2008 at 5:00 AM  

::aku dulu kumpul pemadam negare..
::kecik2 main tindih pemadam, sape menang amik due pemadam. Gile a kecik2 dah terdedah ngan judi haha.

unknown said... October 12, 2008 at 11:05 PM  

hahaa. nazir! kte same. ak bru igt ak de aktiviti tu jugak. addicted kot. pntg xde cekgu. tp y plik ak ttp x knl bendera2 negara org neh. haih2.

syafiq, ap eko ckp? ade typo kty situ. ak x memahami. haha

Syafiq Ridhwan said... October 15, 2008 at 5:30 AM  

ceh, manede. ko je taknak mengakui.gagaga

Post a Comment