cerite tentang guru

graduasi berlangsung pade hari khamis hari itu. semua budak pun turun, same2 upacara simbolik tamatnye pengajian di kms. wajah masing2 ceria, meraikan majlis yg gemilang, walaupun makanan still tak berapa improve dari hari dinner. biarla orang semeja dengan aku tambah nasi berape kali pun, aku still tak lalu makan macam diorang.

semase dalam perjalanan pulang, mak aku cerita pasal perjumpaan ringkas die dengan cikgu kimia aku, siape lg kalau bukan puan norlida. berdasarkan ape yg aku dengar, memang puas hati die cerite macam2 kat mak aku. macam nak balas dendam pun ade.hai.. aku boleh buat ape, senyum jela.

sekali imbas, memang aku ade badi sikit dengan siape2 yg ajar aku kimia. puan kamisah masa dkat taiping dulu mmg selalu berleter dkat aku.puan hairiah masa as, dengan gaya dingin die dah cukup menakutkan, bayangkan kalo bawak parents kau jumpe die. dengan tak performnye dalam exam, mmg kaw2 la kene basuh. puan norlida? takyah cerite la. harap2 nnt kat u tak jumpe lg lecturer macam diorang. cukupla.

bagaimanapun, aku sedar, yg setiap guru, tak kisahla ajar ape pun, mahukan yg terbaik untuk pelajar2nye. oleh itu, bile kite melakukan kesalahan, kite akan ditegur. tak kisahla dengan nada yg kurang menyenangkan sekalipun, ianye untuk kebaikan kite. agar kite tersedar dan terus hanyut dan terleka.

kite semua tahu bende ni, cume, macam brader gemuk kat ilim tu cakap, kite terlalu angkuh dan ego untuk terime semua ini. darah muda katakan. bagaimnapun, lambat laun, kite akan sedar, dan waktu itu kite akan berterima kasih pade mereka.

oleh itu, walaupun hari ni bkan hari guru, aku ingin mengucapkan terima kasih pade semua guru yg pernah mengajar aku, yang bertanggungjawab memberi segala tunjuk dan ajar kepade aku. tanpa mereka, aku tidak akan sampai ke sini.

sekian.

Posted bySyafiq Ridhwan at 2:44 AM  

6 comments:

unknown said... August 30, 2008 at 10:07 AM  

gooood.. pmikirn seorg anak murid y bgus..

smua cekgu nk anak murid dy bjaye, x kre pndai ngajar ke x, nak ngajar ke x, mmg nk anak murid dy bjaye.

ps: tkr font colour. x nmpk~

Syafiq Ridhwan said... September 1, 2008 at 2:06 AM  

hahaha.. ayat seorang bakal guru.. nnt aku tukar

Unknown said... September 3, 2008 at 2:29 PM  

hahha.. what can you expect from cg norlida pon...but kita same2 dah bejaye change her jadi lagi sempoi ;)

ape brade gemok AH-HA kat ilim ckp tu mmg ade btol nye..tapi ak masih angkuh dan ego, sbb cara diorang mmg xleh blah!!!

Syafiq Ridhwan said... September 3, 2008 at 5:18 PM  

@syafiq n: btul2, method diorg mmg salah la, cam kite budak2 jer kite dibtnye.

Fairuz Sallehuddin said... September 10, 2008 at 9:20 AM  

haha. entri yg lawak tp penuh makna.
terima kaseh cikgu!

Wanee said... September 10, 2008 at 3:33 PM  

wei ak hampir igt ko nk ckp..terimakasih sgt kat brader gemok ilim tu...LOL

Post a Comment