coretan

beberape bulan yg lepas, selepas habis exam, rase seronok je dapat cuti lame berbulan2. sekarang, aku dah rase bosan bercuti, nak je fly cepat2, dah malas nak menunggu lak. tambah lg adik2 aku semua pun kat rumah. so, rumah cam dah pack gile, privacy pun dah kurang. di saat2 macam ni, macam kawan2 aku yg lain, terase macam nak je balik ke zaman kolej dulu, sekurang2 nye ade kawan2.

ntah kenape, aku terasa seperti nak mengimbau kembali ke zaman sebelum kolej, masa nak minta scholar tu. pade masa tu, aku ingat lg yg bapak aku nak sgt aku ambik medik, jd doktor. die ade cite2 nak melihat salah seorang dari anak2 die yg ramai ni jd doktor. dan pade aku ,anak sulungnye, die menyandarkan harapannye itu.

tapi, aku pula sgt2la taknak ambik medik, hanya kerana aku beranggapan yg subjek biologi tu "not my thing" (bodo gile alasan ni). pade mulanya, aku sperti mengalah, cube bertolak ansur dengan mengatakan yg aku akan ambil farmasi. tp bile aku dapat tau yg mara tak offer scholar untuk budak2 farmasi, langsung aku ambik engineering, tolak medik mentah2 je. akhirnye, bapak aku mengalah, dan merestui pilihan aku.

yg lawaknye, bile time adik aku pulak, bapak aku, mungkin sebab die pikir adik aku ni same macam aku, recommend la kat adik aku buat engineering. tapi, berlawanan dgn aku, adik aku pulak nak buat medik. hahaha. takpela, at least merase la bapak aku sorang anak die jd doktor. skrg adik aku tgh buat persediaan untuk ke indonesia tahun depan.

bile aku ingatkan semula peristiwa tu, aku teringat pade kawan2 aku, yg mengikut pilihan parents masing2. juge teringat pade teacher english aku time form 3, yg jadi cikgu sbb nak tunaikan impian bapak die.

dan memikirkan ttg mereka ni, aku merase simpati pade mereka, kerana tak dapat nak mencapai impian dan cita2 masing kerana desakan parents. tapi pade mase yg same, aku merase kagum, kerana mereka sanggup mengetepikan cita2 sendiri demi menunaikan suruhan ibu bapa. mereka ade kekuatan untuk meletakkan kehendak ibubapa di depan kehendak mereka, sesuatu yg aku tidak mampu lakukan. pade mereka ini, aku sangat tabik pade kamu semua.

maka, bila memikirkan semua ini, kadangkala menyesal pula dgn kelakuan aku kat kolej dulu.masa 2 tahun banyak dihabiskan untuk bersuka2. jarang sekali aku serius dalam belajar. aku dah diberi peluang untuk mencapai cita2 aku, tapi aku seolah2 hendak mensia2kan peluang tersebut. nasib baikla lepas exam, kalau tak..

tak apela, yg dah lepas, biarkan berlalu. daripade biarkan ia menjadi beban, jadikanlah ia pemangkin. mase di universiti nnt, aku perlu berubah. aku dah ade peluang, maka mesti manfaatkan peluang tu sebaik mungkin.

ciao..

Posted bySyafiq Ridhwan at 4:07 AM  

6 comments:

dreamer said... November 24, 2008 at 5:04 AM  

::sama lah dilema kita dulu2 hahacilingo

aiman said... November 24, 2008 at 5:35 AM  

same la duh....sedara aku sume suh aku try modelling....aku xnk....pastu dorg pakse acting lak....aku xnk gak....dorg kate aku sengal sbb xnk gunakan kelebihan fizikal yg da ade....hahaha.....

Syafiq Ridhwan said... November 24, 2008 at 5:49 AM  

kimpit: aku ade geng.. haha

aiman: poyola wei, takyah tggal komen2 gampang ko ni la..

Yat Gunners said... November 24, 2008 at 3:54 PM  

haha..aku dulu sendri cita2 nak jd doc..serious..nak jd physio atas pitch ley rawat footballers. ehe..but,spm bio dpt b.in fact,since aku form 4,plg tnggi aku dpt for bio pun b4.pastu,sume dpt c jek memanjg..so,bile spm dpt truk,cm hikmah gak ar,bru aku sdar aku mmg xley wat bio..so aku chose eng..kat sini la aku skang..=)

Amirah Zayanah said... November 24, 2008 at 8:15 PM  

aku rasa cm ramai budak batch kite mesti ada sedikit cita2 nak jd doc :D
aku pun tak terkecuali :(

Syafiq Ridhwan said... November 25, 2008 at 3:27 AM  

mirah ngan yat: korg ade cite2 nak jadi doktor, aku mmg tak minat lgsung..

Post a Comment